Entrevistas | Apocryphal Voice

1º ENTREVISTA: Junio de 2004 por Manuel Knwell(traducción por Paruski)

2º ENTREVISTA: Marzo de 2007 por Manuel Knwell (traducción por Claudio Maturana)

1. Primera Entrevista (Junio de 2004):

Quizás para muchos esta banda sea desconocida, APOCRYPHAL VOICE es una banda que cultiva el Avantgarde Metal, originarios de Finlandia, país en donde bandas como NIGHTWISH o HIM son las que más pululan por esos lados, siendo APOCRYPHAL VOICE única en su estilo, acá los dejó con una extensa entrevista que nos dio su líder Juhani Jokisalo.

Para empezar me gustaría saber ¿cómo se empezó a forjar la idea de crear APOCRYPHAL VOICE, quiénes eran los miembros originales, de dónde vienen, etc…

  1. La música vino primero, la idea de lanzarla después. A finales de los ’90 yo estaba tocando bajo en una banda de Dark Metal y me sentía restringido porque la música era muy convencional y suave. Entonces, cuando empecé a componer material suficientemente fuerte para mí, el baterista de la banda se entusiasmó con la idea de hacer este nuevo y raro material conmigo. Y de repente la banda tenía dos miembros. El grupo antiguo se disolvió por falta de motivación.

    Acá en Chile hay mucha gente escéptica frente al concepto “Avantgarde Metal”. ¿Se catalogan dentro de este estilo y cómo definirían Avant-garde dentro del Metal?. ¿Desde su punto de vista cómo surgió este movimiento y qué bandas marcaron el comienzo de la música Avant-garde dentro de la escena metalera?

    No soy un historiador musical, por lo que no sé realmente si Avant-garde es el término correcto para ser usado aquí. Pero no tenemos un término mejor para describir la libertad respecto a las leyes tradicionales de la música, por lo que lo acepto. La libertad sobre las reglas es muy importante en APOCRYPHAL VOICE y significa que puedo usar cualquier desacorde, acorde de jazz, acorde tradicional, acorde progresivo, cualquier tipo de ritmo, cualquier melodía si se justifica. El resultado emocional es lo más importante. Tampoco me restrinjo únicamente a hacer música caótica; también hago piezas “normales” de música si es necesario. Yo no sigo ciegamente la teoría musical, aunque saber algo de teoría ayuda mucho.
    Creo que en la música occidental, la rebelión contra las reglas tradicionales de la música, fue primeramente sugerida con la música clásica romántica del siglo XIX. Más tarde esta tendencia emocional alcanzó su peak en obras como “Rito de la Primavera”, de Stravinsky, y desde ahí fue hasta experimentaciones estructurales con los gustos de Ligeti. En el campo del Rock, hubo unas metidas de pata graciosas por los ’60, pero creo que uno de los más serios experimentadores en el Rock fue Einstürzende Neubauten. Y por supuesto el Free Jazz, ha sido acerca de experimentación hace ya mucho tiempo. Pero en lo que al Metal se refiere, no sé cuál fue la primera. No ha habido bandas de metal que usaran desacordes antes de los ’90.

    Por favor dinos más sobre el demo “The Sickening”, ¿Cómo fue el proceso de composición? Sé que tu (Juhani) compones la música, ¿es difícil para ti, o algo natural?

    Yo compuse varias canciones entre 1999 y 2000. De esas canciones elegimos 3 para ser ensayadas y grabadas para el demo que fue grabado a fines del 2000. Muchas canciones y riffs fueron tirados o guardados para un uso posterior. En los últimos años he empezado a guardar una biblioteca de riffs, y ya tengo bastantes riffs para quién sabe cuantos álbumes. Generalmente yo compongo los esbozos de una canción de los riffs, y después pienso en los ritmos de la batería y las líneas del bajo. Componer es siempre algo natural para mí. No me fuerzo. Tal ves debería componer más, y más rápido. Las canciones en “The Sickening” fueron compuestas en un frenesí, y por ejemplo la primera canción expresa fuertes y reales emociones de dolor y angustia.
    Componer solo requiere más trabajo y es más lento, pero ayuda a mirar una canción como un todo, como una unidad. Es más fácil crear partes silenciosas efectivas solo que con cuatro tipos demasiado inquietos como para quedarse callados. Pero también me gustaría tener la oportunidad de reunirme y crear música más instintiva con otros músicos. Pero no puedo encontrar ninguno. También una en esta situación es que no hay nadie que me desafíe y me empuje adelante.

    ¿Por qué el demo “The Sickening” fue lanzado por la banda y luego por un sello?

    El demo pretendía hacer que los sellos se interesaran. No era para vender. Y cuando Rage Of Achilles sugirió que lanzando el demo con ellos sería una buena forma para que la gente nos conociera, aceptamos.

    Escuché que la razón por la cual los despidieron del sello, fue a causa de las bajas ventas del MCD. ¿Están buscando un nuevo trato actualmente?

    “Ser despedido” es una expresión un poco fuerte. El dueño del sello simplemente nos dijo que no creía poder vender nuestra música. Él no quería tomar el riesgo de lanzar un full-length. Se necesitan dos para que una relación funcione, por lo que no quería obligar a Rage Of Achilles a continuar con el contrato si no estaban dispuestos a darnos más apoyo. Hay muchos ejemplos (como DEICIDE) en los que un sello deja de creer o pierde el interés en una banda, pero que tampoco las deja libre del contrato.
    Hemos recibido ofertas, esperaré a que el nuevo álbum sea grabado antes de anunciar más detalles.

    Leí que ya han compuesto nuevo material y que es diferente a “The Sickening”. De acuerdo con tus propias palabras es más Doom. ¿Cómo describirías las nuevas canciones que tienes?, ¿están las nuevas canciones aún dentro del concepto Avantgarde?

    Es más diverso. Algunas canciones son más accesibles o más “normales”, y otras son todavía muy Avantgarde. El tempo en total es más lento y es más calmo, pero depresivo ahora. El nuevo álbum se ha convertido en una entidad viviente, una unidad. Pero no es un álbum conceptual. Solo tiene un tema unificador, muerte y depresión.

    Escuchando el demo, me doy cuenta que hay mucha influencia de VED BUENS ENDE. ¿Estás influenciado por VED BUENS ENDE?

    No voy a ocultar esto. Para mí, VED BUENS ENDE es EL grupo de todos los tiempos. Así que supongo que puede ser oído en música, lo quiera o no. Pero no trato de sonar como otro. Sólo lo hago por el modo más fácil y dejo que la música salga naturalmente. Pero seriamente, no creo que esté siquiera cerca de la magia de VBE, así que ni siquiera trato.

    Estoy seguro que si tu fueses noruego, muchos sellos disqueros ya te habrían contratado. ¿Crees que ser un grupo finlandés ha jugado en contra de la popularidad del grupo?

    No creo que esta cosa del sello o la popularidad tengan relación con la nacionalidad. Pero encontrar músicos dedicados en Finlandia es difícil, porque no hay una amplia red o comunicación de verdad entre los diferentes géneros aquí.

    ¿Qué opinas de la escena finlandesa?, ¿qué opinas de grupos como HIM o NIGHTWISH?

    Una cosa que me impulsó adelante, cuando empecé a hacer música para APOCRYPHAL VOICE, fue una fuerte reacción de repudio contra la escena metalera finlandesa. Hoy en día, las bandas Underground están empezando a mejorar, pero sus niveles de popularidad son todavía muy bajos. No gasto mucho tiempo en pensar en ello. Que hagan lo que quieran, y si la gente quiere escucharlos, no tengo mucho poder para detenerlos. Cuando tengo que escuchar las bandas que mencionaste, me siento raro e incómodo, pero ni siquiera son el peor ejemplo, ni siquiera cerca.
    Parece ser que la verdadera calidad de la música finlandesa está principalmente en otra parte y no en el Metal. Por ejemplo el fin de semana pasado fui a un festival, y las bandas que realmente me dejaron loco eran de Rock Progresivo y no de Metal.

    ¿Qué grupos nos recomendarías? Sea de tu país o de cualquier otro.

    Hablando de grupos finlandeses: UNHOLY (disuelto) y SKEPTICISM, de Doom Metal. FUNERAL FEAST toca un Death/Black bastante bueno. MANA MANA (disuelto) es considerado un grupo legendario del Rock aquí. Y el psicodélico grupo que mencionaba antes es MAGYAR POSSE.
    ALAMAAILMAN VASARAT es también un grupo instrumental bastante interesante. Ciertamente hay otros grupos muy buenos aquí y allá, pero no soy un experto de la escena finlandesa, y no quiero gastar mucho espacio.

    ¿Qué opinas de la banda DIABLERIE (disuelta), piensas que han contribuido algo nuevo a la escena finlandesa?

    Me temo que nunca he escuchado de ellos.

    ¿Qué tipo de música es tu favorita?, ¿te gusta el Rock Progresivo o la música clásica?. ¿Qué bandas escuchas últimamente?

    Escucho prácticamente de todo, pero que no sea muy comercial. Si la música es desafiante y tiene un sentimiento fuerte y oscuro, soy más proclive a disfrutarlo. Pero el Black Metal hecho con los sentimientos apropiados es lo que está más cercano a mi corazón.
    Últimamente he escuchado la música que he conseguido recientemente, por supuesto. Incluyen: BLUT AUS NORD, VIRUS, ANAAL NATHRAKH, LEAKH, DIABOLIC, NEUROSIS… también últimamente me ha gustado mucho MINISTRY, y MORBID ANGEL es algo que siempre escucho con frecuencia. Pero los mejores discos son los que no escucho muy a menudo, y cuando lo hago me vuelan.

    Una de mis canciones favoritas del demo “The Sickening” es “A Sickening Sight”. Creo que es brillante; las voces están muy bien trabajadas, también la parte instrumental. Es notable que sean un grupo compuesto de dos piezas solamente. ¿Has estudiado música? Pregunto porque he notado que tocas todos los instrumentos muy bien, y si es así, ¿cuánto tiempo ha sido y si te ha servido para explorar nuevos universos?

    No he estudiado música, y no me considero técnicamente bueno. Al tocar la guitarra ayuda el tener dedos largos y flexibles, como los míos, para tocar esos acordes raros y polifónicos de APOCRYPHAL VOICE. Pero no soy muy rápido o preciso. No practico mucho tampoco. Lo que más practico es el canto, y últimamente he desarrollado una nueva forma de cantar para el futuro disco.

    Sabemos que Ville S. estudia diseño gráfico. ¿Terminó sus estudios?, ¿está tocando en otra banda?

    No ha terminado todavía. Con respecto a la pintura, es similar a la forma en que toca batería; un perfeccionista. No está en ninguna otra banda por el momento.

    Es bastante sabido que muchos grupos nórdicos han empezado a muy temprana edad. ¿Cuál es la principal razón de este fenómeno?

    ¿Angustia adolescente quizás? En algunos casos es interesante ver que música tan potente han sido capaces de crear estos jóvenes músicos. Pero la prueba real es si se es capaz o no de continuar con esta calidad a los 40…

    En tus propias palabras, ¿cuál es el significado de APOCRYPHAL VOICE?

    Es la “voz secreta”, o “la voz escondida”, o “la voz de lo desconocido”. Hasta el momento “la voz” ha gritado furia y rechazado el mundo común. Puede que tenga un tono diferente algún día, pero sólo el tiempo dirá.

    De acuerdo con tus escritos te consideras un Luciferista o por lo menos tienes un claro concepto de lo que significa. ¿Es el Luciferismo en términos prácticos una especie de movimiento al cual se pertenece, o una actitud completamente característica hasta el punto que cada individuo la vive a su propia manera y es su propia iglesia, o un sistema filosófico?

    Debo admitir que di una explicación bastante obvia de la palabra, pero por qué no continuar… no tiene nada que ver con un movimiento, porque los movimientos son terrenales. No es necesariamente en el modo de vida tampoco, porque puedes vivir tu vida entera con una “máscara” encima. Es más bien acerca de cómo te sientes en tu interior. El sentimiento de rebeldía y deseo por algo mejor que la realidad misma. Puedes hacer tus propias reglas y los otros pueden reaccionar a ellas de la manera en que quieran. Pero si tienes o no El Fuego ardiendo en tu corazón, no puede ser afectado por nadie.

    ¿Cuál es la escala de valores del Luciferismo?, si es que tiene una. ¿Por ejemplo los tradicionales temas de la maldad como el asesinato o la mentira están proscritos?

    Valores que respectan a la vida cotidiana son humanos, y como humanos deberíamos tener algunos valores por supuesto. Pero de lo que estaba hablando era de libertad espiritual. Crecimiento espiritual ilimitado, sin restricciones e indeterminado. Describí ciertos valores Luciferianos en mi escrito, pero tienes que sentirlos más que elegir seguirlos. Y acerca de los valores tradicionales que mencionaste: si haces todo de la forma exactamente contraria a ellos, ¿no sería eso ceguera y esclavitud? Además, tenemos mucho que aprender de los viejos valores paganos, tan solo si el cristianismo no los ha destruido tanto.

    ¿Qué libros te han inspirado y qué podrías recomendarnos para incrementar nuestro conocimiento?

    Mi pensamiento no está inspirado en libros. Ni siquiera necesariamente por cosas que he vivido. Es solo la forma en que me las he arreglado por mi cuenta y como me siento. Deberías leer toda clase de distintos libros y ver por tu cuenta si vale la pena meterse más profundamente en ellos. Pero una recomendación que daría para cualquier interesado en temas ocultos es “El Péndulo de Foucault” de Umberto Eco. Hace que el lector se sienta un poco desilusionado al final, pero pone todo en las perspectivas correctas.

    De acuerdo a la información que me enviaste, estás involucrado en dos grupos más; EX CALIGULA y CARCASE INC., siendo los dos completamente diferentes entre ellos. ¿Qué nos puedes decir acerca de estos grupos y cuál es el lugar que ocupa APOCRYPHAL VOICE o si es sólo un proyecto?

    Primero que nada se llama EX CALIGA.
    EX CALIGA es un grupo de dos integrantes donde las responsabilidades, desde componer hasta tocar, son compartidas. Grabamos un full-length llamado “First Visions” en el 2002, en una cabaña de verano. Ha sido lanzado por Millenium Metal Music, el cual es una subdivisión de Solistitium Records. Es Black Metal en la dirección de EMPEROR, DARKTHRONE, ENSLAVED y nuestros propios estilos de composición.
    CARCASE INC. es un grupo de Death Metal, al cual me uní como vocalista en el otoño del 2003. Es el único de los tres grupos que es capaz de hacer giras. La música compuesta por los guitarristas es un Death Metal rápido y técnico, en el estilo de DEICIDE, CANNIBAL CORPSE y CRYPTOPSY.
    APOCRYPHAL VOICE es y siempre será el más importante para mí, incluso considerando que ha estado medio inactivo últimamente. Pero haga lo que haga y vaya donde vaya, siempre está en mi cabeza. Puedo hacer lo que quiera con AV, y morirá cuando yo muera.

    Por ultimo la típica pregunta cliché para terminar la entrevista; algunas palabras finales para los metaleros chilenos.

    No se conformen con poco, al menos en el arte y la música. Más allá de eso, me gustaría alzar mi copa por Quorthon… su partida fue una gran pérdida.
    En fin, ¡gracias a ti Manuel por la entrevista!

2. Segunda entrevista (marzo 2007):

  1. Hola Juhani, como ya te había hecho una entrevista anteriormente, nos centraremos en el disco Stilltrapped y sus planes a futuro, ¿cuéntame por que el disco se volvió a grabar ya que tenia fecha de salida para fines de octubre del 2006?

El album “Stilltrapped” fue creado en 3 fases; primero una versión demo rápida con baterías programadas por nosotros para escuchar las canciones en su forma primitiva, luego grabamos las guitarras y bajo sobre la batería programada y finalmente grabar las baterías reales y mezclar el álbum. Todo esto fue hecho sin apuro, y las fases están muy separadas una de la otra (2003-2006). Estoy feliz de que finalmente esperáramos tanto para juntar todo y grabáramos la batería en un estudio profesional. Entramos al estudio y mezclamos el álbum en su forma final solo un poco demasiado tarde, así que no alcanzamos a que saliera listo en la fecha dada por Candlelight. Luego Candlelight puso otra fecha de salida del álbum para febrero de este año (2007).

  1. ¿Sé suponía que Stilltrapped iba a salir por un sello Francés, como fue que obtuvieron el contrato con el sello Ingles Candlelight?

Appease Me tiene un trato de publicación con Candlelight. En práctica esto significa que Appease Me nos encontró, nos presentó a Candlelight, Candlelight confió en el criterio y gusto de Appease Me y Candlelight se hace cargo de la publicación y promoción, mientras que Plastic Head se hace cargo de la prensa del producto. Para simplificar, Appease Me trabajó como algo así como relacionador publico entre Apocryphal Voice y Candlelight. Por supuesto no es así de simple, solo para darte una idea.

  1. ¿Cómo fue el proceso de grabación?, ya que en el CD dice que fue grabado en un estudio casero (excepto la batería), ¿con que micrófonos cuentas y que equipos?

Para hacerlo fácil, “Stilltrapped” fue grabado con equipos de muy mala calidad. Estoy demasiado avergonzado para revelar que utilizamos para grabarlo y todos los sabiondos de equipos vintage tendrían un ataque cardiaco si solo supieran. YO solo tengo la habilidad de sacar sonido decente de equipos de mierda. En realidad, estos defectos me obligaron a usar algunos métodos de grabación extraños, y todo lo que contribuyo a sonido único y frió de “Stilltrapped”. Por esa razón no me gustaría tener un sonido distinto en este álbum, pero en el futuro mis grabaciones nunca sonaran exactamente así.

Los temas con batería, sin embargo, fueron grabados en una forma muy profesional y elaborada y apuntaba a tener un sonido natural y dinámico.

  1. ¿Por cuantos discos fue el contrato de Candlelight?

Sólo uno, y será extendido de ser necesario

  1. Me di cuenta que el artwork del CD es muy sencillo y oscuro, ¿es lo mismo que quieres reflejar en tú música?

Lo único que le pedí a nuestro batero Ville quien hizo el artwork, fue que el esquema del color tenia que ser frío y gris. Luego a el se le ocurrieron una variedad de ideas antes que la carátula final tomara forma. Nadie sabe realmente lo que representa, pero en el nivel intuitivo, sentimos que le calza perfectamente al disco.

  1. ¿Estas de acuerdo con la descripción de que “Strilltrapped” es una mezcla entre BURZUM y NICK CAVE? Y si no es así, ¿cómo describirías la música de “Strilltrapped”?

Maldición! Debería saber que esta mezcla de palabras confundiría a la gente (suspiro). Así que esas palabras son mías, escritas no tan en serio y de prisa como un comentario aparte en la información de artista en la pagina de Candlelight. Lo que quise decir es que si tu imaginas a Burzum en un punto de una línea (punto A) y Nick Cave en otro punto de la línea (punto C), “Stilltrapped” estaría situado en el punto medio exacto (punto B). “Stilltrapped” no es una mezcla entre Burzum y Cave, y no se parece a ni uno de los dos. Solo suena como si fuera un hijo bastardo de ellos dos. Aparentemente el describir mi música es muy problemático para mi, porque aparentemente mi cerebro no funciona como el cerebro de una persona normal, por lo tanto el punto es fácilmente malentendido y perdido.

  1. APOCRYPHAL VOICE es una banda proyecto, quien la forma Ville y tú, ¿has pensado en algún día formar una banda para tocar en vivo y salir de giras?

Si, he fantaseado con eso, pero necesitaríamos un guitarrista que fuera a) tan loco como Ville y yo, b)en forma parecida loco como Ville y yo, c) musicalmente, en la misma página (o digámoslo así, en el mismo planeta) que estamos, d) musicalmente muy creativo y audaz cuando le toque transcribir música para un set en vivo, e) un aprendiz rápido, talentoso y versátil, y f) no sufrir del síndrome Nigel-Tufnel va a 11. El encontrar a alguien con el mismo modo de pensar por aquí no es muy probable, Mierda, preferiríamos pasarle una guitarra eléctrica a algún guitarrista que toque flamenco que tratar de explicar a un héroe cervecero de guitarra heavy metal que no vamos a tocar “Paranoid”. Ir por otro lado y encontrar un bajista tampoco es una opción porque yo soy prácticamente incapaz de tocar guitarra y cantar al mismo tiempo, porque requiere demasiado pensar y concentración. El tocar el bajo mientras canto es más fácil para mí, porque soy capaz de sentir las cuerdas más grandes y puedo dejar que mis instintos hagan el calculo musical.

  1. Stilltrapped comienza con los acordes que términa el EP “The sickening”, ¿Stilltrapped sería como la continuación de The Sickening? y ¿Stilltrapped es un disco conceptual?.

Aun podemos dar al menos una idea ingeniosa, verdad? Así que la idea fue que tendríamos la regla para nosotros que cada álbum debe comenzar donde el anterior quedo. Esa seria nuestra idea ingeniosa. “Stilltrapped” no es un disco conceptual.

  1. Sabemos que eres un fan de VED BUENS ENDE, ¿Qué sentiste cuando Carl Michael Eide se accidentó y estuvo apunto de morir?, ¿Qué opinas de VIRUS?.

 Disfruto de los frutos creativos que los músicos y artistas comparten con el mundo, pero no siento que tenga el derecho de tener una opinión sobre sus vidas privadas…aparte de un sentimiento de sorpresa cuando las cosas tienen un vuelco inesperado, por supuesto. Sus vidas personales y los sucesos en sus vidas personales son de su incumbencia, no mía. El álbum “Carheart” puta que es bueno, por supuesto

    10. Para componer de esa manera tan oscura, tienes que haber vivido situaciones que te han marcado, ¿Cuáles son?, ¿nos podrías contar algunas?.

No experiencias o sucesos o situaciones. Solo ciertos estados de la mente. Un cierto lugar de la mente. Actualmente he exitosamente situado esa sensación atrás, y ya no estoy deprimido. Aunque “Stilltrapped” refleja esos tiempos, es también un cierre para esos tiempos.

  11. Para mi gusto el tema “Sideshow” es el mejor del disco, ya que me recuerda a “the chaos path” de ARCTURUS, y algunos riff de FLEURETY y a una banda de rock progresivo de los 70, los VAN DER GRAAF GENERATOR, ¿en que te inspiraste para componer dicho tema?.

Ya no recuerdo. Lo mas probable es que haya estado revisando mi biblioteca de riffs, y me encontré con una idea que mereciera ser hecha una canción completa.

  12. en un supuesto, Si tuvieras que elegir a los músicos que podrían formar tu banda en vivo, ¿a quien elegirías? O invitarías a tocar unos temas en el estudio?.

No he conocido personalmente a tales músicos. Pero, otra vez, no conozco mucha gente. El estar en estudio es un proceso un poco más delicado, porque las ideas tras las canciones deben estar allí claramente, con lo menos de distracción posible, y es mejor que estemos solo dos en tales situaciones.

   13. ¿Cuáles son tus planes para el futuro con respecto a APOCRYPHAL VOICE y en lo personal?.

Hemos comenzado a practicar juntos luego de muchos años. E intentamos componer el próximo álbum con un método de la vieja escuela- jamming. Solo vamos a la zona creativa y dejamos nuestros instintos producir riffs e ideas, y luego después hablar sobre lo que ha recién pasado; es esta o esta otra idea mejor para desarrollar más. “Stilltrapped” es un disco muy personal y muy pensado. Ahora probamos el enfoque distinto de no pensar tanto y solo pensar para ver lo que sale.

                                                               Por Knwell marzo 2007

 

Traducción Claudia Maturana

Entrevista a Apocryphal Voice

By Knwell

Maybe for many people this band is unknown, Apocryphal Voice is a band which plays “Avantgarde Metal”, from Finland, country where bands like HIM or Nightwish are more known, being Apocryphal Voice original in its style. Here you get a long interview which answered its leader, Juhani Jokisalo.

1. To start I would like to know how you began to forge the idea to create Apocryphal Voice?, who were the original members, where you came from, etc.?


The music came first, the idea to release it only later on.
In the late 1990s I was playing bass in a Dark Metal band and felt restricted because its music was very conventional and mellow. So when I began to compose material strong enough on my own, the drummer of that Dark Metal band got exited to make this new weird stuff with me. And so we suddenly had a band of two members. The old band ended in the process because of lack of motivation.



2.
Here in Chile there are many skeptical people to the concept “Avant-garde Metal”, are you agree to be labeled on this way, how would you define the Avant-garde inside the metal?, according to your point of view how this movement arose and what are the bands that began the inception of the Avantgarde musical expression into the metal field?



I’m not a music historian, so I don’t really know if avant-garde is the correct term to be used here. But we don’t have any better term to describe the freedom from traditional musical rules, so I have to accept it. This freedom from rules is important in Apocryphal Voice, and it means I can use any kind of discord, jazz chord, traditional chord, any chord progression, any kind of rhythm, any kind of melody, if it is somehow justified. The emotional result is the most important thing. I don’t either restrict myself to make only chaotic music; I might make also very “normal” pieces of music if necessary. I just don’t follow music theory blindly, even though knowing some theory helps a lot.
In western music, I think the rebellion against the traditional rules was first hinted in 19th century romantic classical music. Later on this emotional tendency peaked in works like Stravinsky’s “Rite Of The Spring”, and from there it went to structure experimentations with the likes of Ligeti. In the Rock field there was some humorous goofing around in the 1960s, but I think one of the more serious experimentalists in Rock was Einstürzende Neubauten. And of course Free Jazz has been about experimentation for a long time already. But what comes to Metal, I really don’t know who was there first. There have not really been Metal bands using discords before the 1990s.

3. Please tell us more about the “The Sickening” demo , how was the composition process?, do I know that the music is composed by you (Juhani), is difficult to you to compose everything or is something natural?


I composed quite many songs between 1999 and 2000. From those songs we chose 3 to be rehearsed and recorded for the demo which was recorded in late 2000. Very many songs and riffs get thrown away or stored for later use. In last few years I have begun to keep a riff library, and I already have enough riffs for who knows how many albums. I usually compose the outlines of a song from guitar riffs, and later on think about drum rhythms and bass lines and such. Composing is always natural for me. I don’t force myself. Maybe I should, to compose more and faster. The songs on “The Sickening” were composed almost in frenzy, and for example the first song expresses strong and real emotions of pain and anguish.
Composing alone requires more work and is slower, but it helps to look at a song as whole, as a unit. It is easier to create effective silent parts alone than for example with four guys too restless to stay quiet. But I would also like to have opportunity to jam and to create instinctual music with other creative musicians. But I just cannot find anyone. Also a downside in this situation is that there’s no one to challenge me and to push me forward.

4. Why the demo “The Sickening” was self released by the band and later by a record label?

The demo was meant to get labels interested. It was not for sale. And when Rage Of Achilles suggested that releasing the demo through them would be a good way for people to check this band out, we agreed.



5.
I’ve read that the reason you were fired out of the record company due the low MCD sales, are you currently looking for a new deal?


“To be fired” is a bit too strong expression. The label boss just frankly said that he had lost the belief in selling our music. He didn’t want take the risk of releasing the full-length. It takes two to make a relationship to work, so I didn’t want to force Rage Of Achilles to continue the contract if they were not ready to give the full support anymore. There are many examples (like Deicide) where a label loses its belief or interest to a band, but does not set the band free from contract either.
We do have received interest, but I would wait until the new album is recorded before I announce any details.



6. I read that you have already composed new material and that it’s different to the “The Sickening”, according to your own words, it’s more doom, how would you describe the new songs, how many new songs do you have? Are the new tracks still into the avantgarde concept?


It’s more diverse.
Some songs are more accessible or “normal” so to speak, and some songs are still very avant-garde. The overall tempo has gone slower, and it’s more calm but depressive now. This new album has become a living entity, a unit. But it’s not a concept album. It just has a unifying theme of captivity, death and depression.

7. Listening the demo, I can realize that there is a lot of influences of Ved Buens Ende, are you influenced by Ved Buens Ende?


I am not going hide this. For me Ved Buens Ende is THE band of all time. So I guess it can be heard in music, whether I want it or not. But I do not try to sound like anyone else. I just go the easiest way and let my music come out naturally. But seriously, I don’t think I’m anywhere near the magick of VBE, so I don’t even try.


8. I’m sure that if you were Norwegian a lot of important record labels would already have hired you, do you think that to be a Finnish band has played against the band popularity?

I do not think this label thing or popularity thing has anything to do with nationality. But finding dedicated musicians in Finland is difficult, because there is no wide network or real communication between different bands and between different genres here.

9. What is your opinion of the Finnish scene?, what do you think about bands like HIM or Nightwish?


One thing that drove me onward when I started making music for Apocryphal Voice, was a strong reaction of disgust against the Finnish Metal scene. Nowadays the underground level bands are beginning to improve, but on the popular level it’s still very lame. Also nowadays I don’t waste much thought on it. Let them do what they do, and if people want to listen to it, I don’t have much power to stop them, do I? When I have to hear the bands you mentioned, I do feel somewhat awkward and uncomfortable, but they are not even the worst examples, not even close.
It seems that the true quality in Finnish music is mostly somewhere elsewhere than in Metal. For example I spent last weekend at a festival, and the bands that really blew my mind were psychedelic Prog Rock rather than Metal.


10.
What bands would you recommend us, either of your country or of another place and why?

Focusing on Finnish bands: Unholy (RIP) and Skepticism from Doom Metal genre. Funeral Feast plays quite good Death/Black. Mana Mana (RIP) is regarded a legendary Rock band here. And the psychedelic band I referred to in my previous answer is Magyar Posse. Alamaailman Vasarat is also quite an interesting instrumental band. There are certainly also some other really good bands here and there but I’m not an expert of the Finnish scene, and I don’t want to waste too much space.


11.
What is your opinion on the band Diablerie (R.I.P.), do you think that they contributed something new to the finnish scene?


I’m afraid I have never heard of them.

12. What kind of music do you like most?, do you like the progressive rock or classic music? What bands are you lately listening?

I listen to almost everything but nothing too commercial. If music is challenging and has a strong dark feeling, I am likely to enjoy it. But Black Metal done with the right feeling is perhaps closest to my heart.
I have lately listened most to the music I have gotten lately, of course. These include: Blut Aus Nord, Virus, Anaal Nathrakh, Leakh, Diabolic, Neurosis… I have also lately grown to like Ministry a lot, and Morbid Angel is always frequent listening. But the best albums are actually the ones I don’t listen too often, and when I do listen to them they blow my mind.


13.
One of my favorite song on the “The Sickening” demo is “A Sickening Sight”, I think it’s brilliant, the voices are very well worked, also the instrumental part, is remarkable that you’re only a two piece based band only, have you studied music?, I asked this because I noticed that you play all the instruments very well and if it is this way, how long has it been and if that helped you to explore new universes?


I have not studied music, and I don’t regard myself as technically good.
When playing guitar, it helps to have long and flexible fingers like I do, to play those weird and polyphonic Apocryphal Voice chords. But I’m not fast or precise. I don’t practise much either. What I practise most is the singing, and I have lately developed a new way of singing for the future album.

14. Do we know that Ville S. studies graphic design, has he finished his studies?, Is he playing for another band?

He has not yet finished. He is in regard of painting a bit similar than playing drums; a perfectionist. He’s not in any other band at the moment.

15. Is pretty well known that a lot of nordic bands have began at very early ages, What is the main reason of this phenomena?


Teenage angst, perhaps?
In some cases it’s rather interesting how strong music these young musicians were able to create. But the true test is whether or not you still continue the quality at the age of 40…



16.
On your own words, what is the meaning of Apocryphal Voice?


It is “the secret voice” or “the hidden voice” or “the voice of the unknown”. So far, “the voice” has screamed anger and loathing at the common world. It might have a different tone someday, but only time will tell.


17.
According to your writings you consider yourself a luciferist or at least has a clear concept of what means to be it. Is the Luciferism in practical terms a kind of movement to which is belonged or an attitude completely characteristic to the point that each individual is to live this way it his own church or philosophical system?

I have to admit I gave a very broad definition for the word, but why not continue as well…? It has nothing to with any movement, because movements are earthly. It not necessarily in the way of life either, because you can live your whole life with a “mask” on. It is more like how you feel inside. The feeling of rebellion and longing for something better than reality itself. You can make your own moral rules, and others can react to them as they please. But whether or not you have The Fire burning in your heart can not be affected by anyone.

18.What is the scale of values that exists in the Luciferism if it has one?, for example the traditional topics of the evilness as the murder or the lie are proscribed?

Values regarding everyday life are human, and as humans we should have some values, of course. But what I was talking about was spiritual freedom. Unlimited, unrestricted and undetermined spiritual growth. I did describe some Luciferian ideals in my writing, but you have to already feel them rather than choose to follow them. And about the traditional values you mentioned: If you do everything exact the opposite to them, wouldn’t that be blindness and slavery as well? Besides, we have a lot to learn from old Pagan values, if only Christianity had not destroyed them so much.



19.What books have inspired you and what could you recommend us to increase our knowledge?

My thinking is not inspired by books. Not necessarily even by life I’ve lived. It’s just the way I have figured things out on my own, and how I feel. You should read all kind of different books and see for yourself what is worth diving deeper into. But one recommendation I would give for anyone interested in occult topics is “Foucault’s Pendulum” by Umberto Eco. It makes the reader feel a bit disillusioned in the end, but it puts everything in the right perspective.


20.According to the info that you sent me you’re involved on two more bands, Ex Caligula and Carcase Inc., being both completely different among them, what can you tell us about those bands?, and what is the place that Apocryphal Voice occupies in your life or is only a band project?

First of all it is spelled Ex Caliga.
Ex Caliga is a two-member band where responsibilities from composing to playing are shared. We recorded a full-length called “First Visions” in 2002 at a summer cabin. It has been released through Millennium Metal Music, which is a sub-division of Solistitium Records. It is Black Metal in a direction of Emperor, Darkthrone, Enslaved, and our own distinctive composition styles.
Carcase Inc. is a Death Metal band which I joined as a vocalist in autumn 2003. It is the only band of these three able to make gigs. The music composed by the guitarists is fast and technical Death Metal in style of Deicide, Cannibal Corpse and Cryptopsy.
Apocryphal Voice is and will always be the most important to me, even though it has been very inactive lately. But whatever I do and wherever I go, it always stays in the back of my head. I can do whatever I please with AV, and it will die when I die.


21. Finally the usual cliché question to finish this interview, some final wor
ds for the Chilean metal heads?


Do not settle for less, at least not in arts and music. Furthermore, I personally would like to raise my glass for Quorthon… His departure was a great loss.
Anyway, thanks to you Manuel for the interview!

Interview Apocryphal Voice 2007 (Knwell)

Here we got a new interview to Apocryphal Voice because they released their first record in this 2007 called “Stilltrapped”, which was released by the English label Candlelight. This interview is focused on their first record.

  1. Hello Juhani. As I interviewed you some time ago, we are going to focus on the album Stilltrapped and your plans for the future, tell us, why the albums was recorded again since it had a date for being ready, on October 1996?

The “Stilltrapped” –album was created in three phases; first a quick demo version with programmed drums for ourselves to hear the songs in their raw form, then recording the guitars and bass over programmed drums, and finally recording the real drums and mixing the album. All this was done in no hurry, and the different phases are far apart from each other in timeline of 2003-2006. I’m glad we finally waited this long to get our acts together and recorded the drums in a professional studio. We entered the studio and mixed the album into its finished form just a bit too late, and so it couldn’t make it to the first release date set by Candlelight. Candlelight then scheduled a new release date on this year’s (2007) February.

  1. It was believed that Stilltrapped would be under a French label, how come did you get the contract with the English label Candlelight?

Appease Me has a publishing deal with Candlelight. In practice this means Appease Me found us, introduced us to Candlelight, Candlelight trusted in Appease Me’s judgement and taste, and Candlelight handles the publication and promotion, while Plastic Head handles the pressing of the product. To over-simplify, Appease Me worked as a sort of A&R guy between Apocryphal Voice and Candlelight. Of course it isn’t that simple, but just to give you an idea.

  1. How was the process of recording? Since the in the CD says it was recorded in a home studio (except drums), what microphones and equipment do you have?

To put it simply: “Stilltrapped” was recorded on very shitty equipment. I’m too embarrassed to even reveal every piece of equipment used, and all the vintage gear-snobs would have a heart attack if they knew. I just have the skill to get usable sound out of crappy gear. Actually these short-comings forced me to use some weird recording methods, and all that contributed to the very unique and cold sound of “Stilltrapped”. For that reason I wouldn’t want to have any different sound on this album, but in the future my recordings will never sound exactly like that anymore.

The drum tracks however, were recorded in a very professional and elaborate way, and aimed to get natural and dynamic sound.

  1. For how many albums was the contract with Candlelight?

Just one, and it will be extended if/when necessary.

  1. I could tell the artwork of the Cd is pretty simple and dark, Is it the same that you want to express with your music?

My only demand for our drummer Ville who made the artwork, was that the colour scheme has to be grey and cold. He then went through several ideas before the final cover art took shape. No one really knows what it represents, but on the intuitive level we feel it fits the album perfectly.

  1. Do you agree with the sayings that Stilltrapped is a mixture between BURZUM and NICK CAVE? If that wouldn’t be so, How would you describe Stilltrapped’s music?

Damn it… I should have known this wording would only confuse people. <sigh> So, those words are mine, written half-seriously in a hurry and as a side-remark on the info bit on Candlelight’s artist page. What I meant was that if you imagine Burzum on one end of a line (point A) and Nick Cave on the other end (point C), “Stilltrapped” would be placed on the exact middle (point B). “Stilltrapped” is not a mixture of Burzum or Cave, and it doesn’t resemble either one. It just sounds like if it was a bastard child of those two. Apparently describing my music is very problematic for me, as apparently my brain doesn’t function like a brain of a normal person. And thus the point is easily misunderstood and lost.

  1. APOCRYPHAL VOICE is a Project band made up by Ville and you, Have you ever thought about the idea of a band to play live and go on tours?

Yes I’ve fantasized about such thing. But we would need a guitarist who is a) just as crazy as me and Ville, b) in the similar ways crazy as me and Ville, c) musically on the same page (or let’s say on the same planet) as we are, d) musically very creative and daring when it comes to transcribing the music for a live set, e) a talented and versatile player and a quick learner, and f) not suffering from Nigel-Tufnel-it goes-to-eleven –syndrome. Finding someone with the same musical mindset around here is not very likely. Shit… we should rather just stick an electric guitar into hands of some flamenco guitarist, than try to explain to a usual beery heavy metal guitar hero that no we’re not going to play “Paranoid”.

Going for other route, and finding a bassist instead, is not an option as I’m practically unable to play guitar and sing at the same time, because it requires too much thinking and concentration. Playing bass while singing is easier for me, because I’m able to feel the bigger strings and I can let my spine and instincts do the musical calculus.

  1. Stilltrapped begins with the chords that finís the EP “The sickening”, Would Stilltrapped be like the continuation of The Sickening? And is Stilltrapped a conceptual album?

We’re allowed to have at least one gimmick, aren’t we? So the idea was that we would have the rule on ourselves that every release must begin where the previous one left. That would be our gimmick.

Stilltrapped” is not a concept album.

  1. We know you’re a fan of VED BUENS ENDE, what did you feel when Carl Michael Eide had an accident and was about to die? What’s your opinion about VIRUS?

I enjoy the creative fruits that musicians and artists share with the world, but I don’t feel that I have the right to have an opinion about their personal lives. …Other than the feeling of surprise when things take an unexpected turn, of course. Their personal lives and the events in their personal lives is their business, not mine.

The album “Carheart” fuckin’ rules, of course.

  1. To compose in such a dark way, you must have gone through experiences and situations that might have marked you? Which ones are they? Could you tell us about some of them?

Not experiences or events or situations. Just a certain state of mind. A certain mental place. Nowadays I have successfully put that state of mind behind me, and I am no longer depressed. Although “Stilltrapped” reflects those times, it is also a closure for those times.

  1. For my taste the track “Sideshow” is the best of the album, since it reminds me of “the chaos path” from ARCTURUS, and some riffs from FLEURETY and also a progressive rock band from the 70’s, VAN DER GRAAF GENERATOR, by what were you inspired to compose such track?

I don’t remember anymore. Most likely I was going through my riff library, and came across an idea that deserved to be made into an entire song.

  1. Let’s suppose, If you had to choose the musicians that could be part of your band live, who would you choose? Or who would you invite to play some tracks in studio?

I haven’t yet met such musicians personally. But then again I don’t meet much people. Being in studio is a bit more delicate process, because the ideas behind the songs must be there clearly with as little distractions as possible, and it’s best that there’s just two of us at such situations.

  1. Which are your plans for the future regarding APOCRYPHAL VOICE and personally?

We have begun rehearsing together after many years. And we try to compose the next album with an old-school method – jamming. We just go into creative zone and let our instincts produce riffs and ideas, and then afterwards talk about what just happened; is this or that idea worth developing further. “Stilltrapped” is very personal and thought-out record. Now we try the different approach of not thinking but just playing and seeing what comes out.

sample_Band_Photo Apocryphal voice

Leave a reply

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.