ENTREVISTA: MANUEL KNWELL (KASA DE ORATES/Bilingual)

Si hay un músico que escapa a los rótulos convencionales y que es único en su especie,
investigador, creativo, crítico y sin límites, ese es Manuel Knwell, un chillanejo de exportación que a través de su música electrónica experimental nos adentra en un universo que ha conectado con el mundo europeo, donde es muy reconocido por su calidad y originalidad.
Entrar en la casa de este productor es toda una experiencia, a cada paso uno se encuentra con música, artefactos, libros, cuadros, películas, instrumentos… un sinfín de elementos que construyen el universo Knwell…una música inquietante, tribal y seductora que es muy valorada en países europeos y que lo ha llevado a desarrollar el proyecto Kasa de Orates. Luego de pasar por el punk, hard rock, metal y rock progresivo, ahora está centrado en las variantes que le brindan la música electrónica experimental y etno-ritualista.

Por Arnoldo Ferrada San Martin.

 

  • Manuel, cuéntanos tus inicios y tu formación como músico.

Recuerdo las fiestas familiares donde me gustaba tocar el bombo… desde siempre he tenido la inquietud musical. Cuando vi a Gabriel Parra en el Festival de Viña del Mar en 1983 me entraron las ganas de ser baterista. Posteriormente a los 12 tuve mi primera batería y tomé clases con un profesor que venía desde México (Juan Reyes), con quien conocí el progresivo y el jazz fusión. Estudié sonido en la década de los noventa en Santiago y volví a Chillán donde tomé clases de piano con Elena Rodríguez y de composición con Mauricio Contreras. A partir de ahí fui dejando descubrirse mi talento para componer… en solitario, de noche…no busco el virtuosismo, pero sí tocar con el espíritu.

  • Después del punk en los 80’ pasando por el metal y hasta el rock progresivo decantas al proyecto Kasa de Orates, qué es lo que llevas desarrollando hasta la fecha. ¿Cuál es su origen y objetivos?

El año 2009 viajé a San José de Maipo. Vi una casona a lo lejos y al llegar supe que era un hospital psiquiátrico. Ahí nació el concepto de: Kasa de Orates. Nunca tuve otro objetivo más que hacer lo que sentía, quizás en un principio pensé en tocar trip hop, pero con el tiempo lo que me nacía era el dark ambient y lo experimental. Compuse un par de temas y decidí jamás repetir un disco, nunca me gustaron las bandas que repiten su estilo y no se atreven a cosas nuevas. En mis primeros trabajos tomé cosas de la locura, el subconsciente y elementos de pueblos originarios precolombinos, el Tíbet o africanos, los mezclé con la electrónica y  sus variantes.  Quiero viajar de nuevo al Perú a empaparme con la cultura Mochica, necesito estar ahí, estudiarla y sentir sus vibraciones para poder ser un canalizador de esa cultura. También iré a Colombia y México para captar la energía del folklore de esos pueblos que tanto respeto.

 

  • Además tenemos el proyecto Nada. ¿En qué consiste?

Nada lo formé con el músico Fabián Rubilar (aka ESSD y  Alternative Channel), pero ese proyecto se ha disuelto, debido a que Fabian se fue a estudiar un magister de arte sonoro a la UNAM (México) y prácticamente no iba a tener tiempo. Lo que hice fue reutilizar los temas que compuse en los discos 01 y 02 para enviárselo a Patrick Masson del proyecto Belga Sylphides y con esos tracks más algunos temas compuestos por mi se creo el disco: Sylphides & Kasa de Orates Projekt, que salió editado en junio de este año para descarga digital gratis, y que saldrá editado en CD digipack durante el 2019 por el sello GHGR en Bélgica. Y por último tome el disco 03 que fue compuesto casi por completo por mi  y masterizado y mezclado por Fabian, y lo rehice con Kasa de Orates con una portada nueva de la artista rusa Mary Gorbunova.

 

  • ¿Cuáles serían los discos que destacas en Kasa de Orates y por qué?
“Vuijiken”, compuesto el 2011, mi segundo disco; aun no entiendo que pasaba por mi mente para crear algo así, y el proceso para que tuviera ese sonido tan oscuro y corrosivo, además ahí comencé a rescatar la cultura Selknam y Mapuche. Luego el que hice con producción profesional y que tomó varios años fue “Viaje astral”, y además masterizado por el productor y músico inglés Martin Bowes (Attrition), quien trabajó con grupos como: NIN, Coil, Godflesh o el compositor docto contemporáneo polaco:Penderecki, etc. Es un disco bastante ecléctico, además los discos “Music to an interior film” que es un homenaje al cine y es donde trabajé con la mayor cantidad de músicos de Chile como del extranjero y el disco “Lagñá part. III” que fue hecho con instrumentos que traje del Perú, Bolivia y del Tibet; fue grabado en vivo con el jazzista Sergio Peralta y en las voces con Serena Toxicat (U.S.A.), quien me cedió registros hechos en la catedral de Frankfurt, Alemania y otros que grabó en la pirámide de Khufu de Egipto. Además, agregar el trabajo que hice con Patrick Masson de Sylphides, que a mi gusto es el disco que tiene todos los elementos que he hecho en mi música a lo largo de ya casi 10 años, para crear uno de los mejores discos en conjunto con Sylphides (Bélgica) que haya hecho hasta la fecha junto al disco “Kawsay”, compuesto en noviembre de este año, es un disco que abarco lo etno-ritualista, el ambient, el drone y la electrónica experimental, donde hay canciones relacionados con animales en extinción, la cultura Aymara y Mapuche, inclusive temas místicos como la cábala judía.

 

  • Uno de tus logros es tu relación con el sello Ingles Two Gods Records a cargo del productor Inglés Martin Bowes. Cuéntanos sobre esa experiencia.

Genial, Bowes me ha apoyó mucho en mi trabajo. Estuve por muchos años buscando un sello en Europa, cuesta mucho ya que no tengo un estilo fijo y por otro lado habían sellos que me decían ¿ok?, te contratamos, pero debes venirte a vivir a Europa y hacer giras acá y no estaba preparado económicamente para dar ese salto. Creo que se editaron como siete discos por Two Gods Records. Lamentablemente por mi lado, finalicé el contrato, estuve tres años, debido a que Martin le comenzó a ir bien con su proyecto Atrittion y tuvo que dejar de lado el sello y eso mermo las ventas y el impacto de las bandas que estábamos en su etiqueta.

Como anécdotas de sellos y productores puedo contar dos,   me contacté con el músico y productor alemán de electrónica: Atom, él escucho mis temas más drone y me dijo que él podría editarme algo en su sello, pero que debía de componer algo de drone más tradicional, porque mi música era muy poco convencional para sus oídos en comparación con la  linea de su sello,  y recuerdo que el aboga por la libertad de las composiciones y es anti sellos multinacionales, saque sus conclusiones.

Por otro lado, tome contacto con el sello de Mike Patton hace como cinco años atrás, le envíe un email y me contesto Patton, y me dijo así textual: “Manuel tu música esta genial, pero ya nadie compra música original y muy underground, solo de bandas connotadas y no puedo invertir más en grupos desconocidos, ya que no me generan dinero”. Mike Patton fue sincero y muy amable al responderme él mismo, valoro su gesto,  no así el doble standart de Atom.-

 

  • El disco  Sylphides & Kasa de Orates Projekt ¿Cuál fue el origen y el concepto sonoro de esa obra?

        Con Patrick tenia un contacto desde que partí con KDO, siempre admire su trabajo, lo meticuloso que es para mezclar y darle un sonido único a sus producciones. El año pasado tome contacto con él y creo que nació de ambos de colaborar con un disco, antes le había hecho un remix y quedó muy satisfecho, creo que eso fue vital para romper la barrera y darnos el salto con el disco. Básicamente el concepto lo hizo Patrick y yo colaboré con las pistas y un par de tracks, es un disco bastante ecléctico, pero si se escucha todo en un orden tiene una logica. Para mi es como escuchar un soundtrack, es la forma que tienes que abordarlo, porque hay temas de amor como: Dual que es más post rock o Porno B que es más electrónico o  Ritual que toma elementos étnicos y los mezcla con la electrónica. Es un viaje que hay que hacerlo sin miedo y ojalá a solas y a altas horas de la noche.

Se va editar este año este disco en formato CD digipack a través del sello de Patrick  (GHGR), estén atentos para obtener su copia.

 

  • ¿Qué relación tienes con las demás artes y sobretodo con el cine? ¿Hay películas que sean referencias para tu trabajo?

Musicalizé cortos y medios metrajes, danza Butoh, contemporánea, moderna y performance, así es que siempre estuve involucrado con otras disciplinas, también musicalizé textos del escritor San Carlino, Camilo Ortiz, han trabajado de España artistas como Jaime Rodríguez y Cesar Naves o de Francia Nausicaa Martino en vídeo & performance de forma desinteresada,  así como en Chile lo han hecho: Gonzalo de Lara Yañez, Jazmín Ramírez y Álvaro Cabello.

El cine es algo que me apasiona, quisiera adquirir una cámara buena y hacer mis películas, como con mi música de forma casi autodidacta. Ahora escribo un segundo libro que será una autobiografía. He tenido más apoyo del extranjero que de Chile, tuve dos mecenas que me apoyaron para la edición del libro (Sin dolor no hay esperanza) que venía ilustrado y con un CD, y una de esas mecenas es de México.

El año pasado trabajé con un cineasta belga llamado Tim Van der Schraelen, el cual me hizo el vídeo clip del tema: “Mallkus”, el cual quedo algo muy en la línea del cine arte, como lo es Tarkovsky o Bela Tarr, no apto para un público sin criterio estilístico.

Hay varias películas que me han marcando, pero te diré solo dos: “Beyond the black rainbow”, y “November”, pienso que debí haber hecho la  música incidental para esas joyas de films.

 

  • Según  el material que posees, además de las producciones musicales también has participado aportando con tu música en proyectos audiovisuales y en el comic. Cuéntanos sobre eso

Partí el 2011 componiendo música para un mediometraje Argentino, “El interior” de Dolores Pal, ella me hizo un vídeo clip del tema “The enigma of the moon” y como dije he trabajado para artistas de Europa, USA, Argentina y Chile. Ahora saldrán dos temas para un comic Español, “Iron shoes”, ese comic lo escribió Rafael Lindem quien se interesó en mi trabajo y partimos con esto del comic,  el próximo año la idea es componer la música para una película que se está filmando, mi primer largo metraje, la película es de terror. Rafael sabe que es algo que manejo muy bien en mi música.

 

  •  ¿Creo que en tu discografía hay un antes y un después ¿Cuáles serían estos trabajos y que marcan?

El disco “Viaje astral”, es ahí cuando las cosas se hacen de forma profesional y con un background detrás que fueron discos de ensayo/error para lograr un sonido que estaba buscando hace ya unos años, además fue masterizado por Bowes quien le dio otra onda al disco.  Antes fueron impulsos donde necesitaba decir algo, la música no estaba dosificada por eso es tan intensa, pocos se atreven a introducirse en esos mundos en donde afloraba el subconsciente de forma natural, en esa etapa era un loco (aunque eso no ha cambiado en mí), pero sí la forma de entregar mi energía, ahora lo veo como algo más sagrado y hay que tener cuidado con eso, aunque te adelanto que compuse quizás el disco más oscuro hace un tiempo, el cual tiene el nombre de “The Abyss”, solo imagínatelo. Hay otros hitos que fueron fundamentales para la música étnica que compuse y que era algo muy lejano de mi, partiendo por el disco: “Lagñá Part.III”, el cual me puse como objetivo, después de llegar del Perú, crear un disco con instrumentos Aymaras que sonará como música Tibetana, y creo que logré, ya que existe una conexión cultural y musical entre los Aymaras y los Tibetanos. Y por otro lado esta el disco: “Huívlu Mapu”, creo que ha sido uno de los mejores trabajos que hecho, inspirado en la gran obra de Chile, “La cantanta de Santamaría” de Quilapayun. Y el que cierra todo el ciclo es el disco que hice junto a Patrick Masson: Sylphides & Kasa de Orates Projekt.

  • Con una trayectoria tan extensa, ¿qué mensaje les darías a los jóvenes talentosos que quieren desarrollarse como tú?
    Que no paren de luchar por sus ideales. Magnífico sería tener una familia que los respalde, pero si no es así igual hay que estudiar y trabajar con sacrificio. 20% talento y el 80% puro trabajo. Creo que los jóvenes tienen poca toleración a la frustración, pero todo va en la lucha que hagan y que se profesionalicen. Hay que salir de Chillán y seguir sus ideales. No se queden encapsulen… afuera, se aprende de todo… aquí no hay una variedad de propuestas por eso estamos en una burbuja homogénea y aletargada. Es lo que yo hice y por experiencia soy un convencido de que no hay
    que colocarse límites. Hoy todo se puede y no hay que bajar los brazos.
    Un aspecto fundamental, para quienes quieran seguir el camino de la música, es que aprendan a auto-editarse, hay que buscar las “lucas” a través de fondos concursables, personas que apoyan, etc. Por último, no deben olvidar manejarse con los medios digitales, por ejemplo, Bandcamp, SoundCloud, Spotify, Facebook, Instagram. Etc… que es muy importante… y lo otro, saber postear según
    los horarios de cada lugar del mundo hacia donde quieren apuntar, ya que en cada sitio hay itinerarios punta.
  •  Productores veteranos como Bowes suelen tener opiniones singulares respecto a tu obra y creo que hay un viejo álbum por ahí que le llamó mucho la atención…

Es curioso, el primer disco que hice llamó mucho la atención en todo el mundo, “No pain…no hope”, en ese tiempo existía My space y logré tener en un par de meses más de 25 mil plays, incluso me escribió Michael Gira (Swans) para contratarme para su sello, pero con la mala suerte del chileno que me llegó el mensaje a la bandeja “otros” de Facebook y lo vi meses después, cuando le hablé se lo tomó como una falta de respeto y no me hablo más. Lo bueno que ahora cuando vino a Chile tuve contacto con él y le regalé unos CDs que fueron editados como compilados de KDO  y una polera, ya con eso me doy por pagado.  Tampoco puedo estar afligido ya que con Martin Bowes, quien está ahora remasterizando los discos de Coil y trabajo hace poco con nada menos que Penderecki, no puedo pedir más, todo el resto que me llegue lo tomo como un regalo del universo.

  • Se me viene a la memoria un sello mítico, no el típico 4AD, sino Cold Meat Industry…cual es sus significación para ti o cómo ayudo a tu propia evolución.

Fue un sello que en los 90’ y principios del 2000 me marcó mucho con bandas como: Aghast, Sephiroth, Sophia o Raison D’etre, etc… quizás mis primeros discos tenían influencias de esas bandas, pero ya en “Viaje Astral” cambia todo, me introduzco más en la electrónica y en lo tribal. Pero debo confesar que Aghast y Sophia están debajo de mi epidermis,  son parte de mí ser, siempre estará ese lado oscuro para llevar a aquellas personas que deseen deleitarse con esos sonidos a umbrales y portales que sólo los que me han escuchado saben de lo que les hablo.

  • En tu música ha colaborado gente destacada de Europa y USA,  por ejemplo la multi artista Serena Toxicat…qué nos puedes decir respecto a ella y otros más…

Tuve el placer de trabajar con Serena quien forma parte de dos proyectos musicales que son Protea y Starscham. Con ella hacemos música desde mi primer disco; es curioso que gracias a un foro de Lisa Gerrard (Dead can dance) llegamos a conocernos virtualmente y hemos ya grabado unas seis canciones y un disco, es un orgullo trabajar con ella; como dato te cuento que el 2014 Lisa Gerrard escuchó la canción “Tibet” que hicimos con Serena y la puso entre sus favoritas en twitter (2014), son de las cosas más gratas que me ha tocado vivir como músico o el tocar para Genesis P. Orridge (Throbbing gristle y Psychic TV) para el festival Celestial el 2014 junto a Fabián Rubilar y Aero Vhf, en Santiago.

Mención aparte para el tema que hice con Femii (Trainspotting) quedé muy conforme de trabajar con alguién de Lituania. Grabé una canción con Viktoriya Natoloka de Ucrania, tiene un proyecto excepcional llamado 3music, se los recomiendo al igual que la música de Femii. Además de trabajar con Anastasia Karelia y Mary Goburnova, ambas rusas, quienes me ilustraron mis últimos trabajos.

Hace un tiempo un proyecto de Israel de músico electrónica IDM, llamado: Re-arbeiten me hicieron dos remixes, de los temas: The last Selknam y Solaris, fueron trabajos muy hermosos y que valoro mucho el gesto que ellos tuvieron hacia mi música.

Este último tiempo tuve el placer de trabajar con Aldrahn, quien ha sido vocalista de bandas de Noruega como: Zyklon B, Thorns, Dodheimsgard, etc…fue un tremendo honor el haber grabado un disco juntos, y también colaboré con el proyecto belga: Ashtoreth, y reformamos un tema que habíamos grabado con Sergio Peralta, que era un free jazz étnico y le agregó el sonido de su guitarra más drone y quedo algo espectacular, el tema se llama: “Vendaval”.

 

  • ¿Qué puedes decirnos sobre tocar en el viejo continente?

Eso va, pero no quiero adelantar mucho ya que es mejor tener las cosas concretas. Es casi un hecho que giré allá, teniendo  un ex sello en UK y otro netlabel en Bélgica, y muchos amigos y fans que me esperan, como Tomy Suil, quien tocó en vivo hace dos años con Kasa de Orates; actualmente Tomy vive cerca de Berlin, Alemania y que tuvo la suerte de tocar junto al guitarrista  de Einstürzende Neubauten con su proyecto llamado Automat, así es que imagínate! ¡Solo te puedo adelantar eso! y pronto espero dar a conocer mi arte en ese continente y también espero tocar en Latinoamerica y Japón.

If there is a musician that escapes conventional labels and that is unique in its kind,
researcher, creative, critical and without limits, that is Manuel Knwell, an export chillanejo who through his experimental electronic music takes us into a universe that has connected with the European world, where he is well known for his quality and originality.
Entering the house of this producer is quite an experience, at each step one finds music, artifacts, books, paintings, films, instruments … a host of elements that build the Knwell universe … a disturbing, tribal and seductive music that is highly valued in European countries and that has led him to develop the Kasa project in Orates. After going through punk, hard rock, metal and progressive rock, he is now focused on the variants offered by experimental and ethno-ritualistic electronic music.

By Arnoldo Ferrada San Martin.

 

  • Manuel, tell us your beginnings and your training as a musician.
    I remember the family parties where I liked to play the hype … I’ve always had the musical restlessness. When I saw Gabriel Parra at the Viña del Mar Festival in 1983, I wanted to be a drummer. Later at 12 I had my first drums and I took classes with a teacher who came from Mexico (Juan Reyes), with whom I met the progressive and jazz fusion. I studied sound in the nineties in Santiago and returned to Chillán where I took piano lessons with Elena Rodríguez and composition with Mauricio Contreras. From that moment on, I was letting myself discover my talent for composing … alone, at night … I do not seek virtuosity, but I do touch with the spirit.
  • After punk in the ’80s, going through metal and even progressive rock, you decide on the Kasa de Orates project, what you have been developing to date. What is its origin and objectives?
    In 2009 I traveled to San José de Maipo. I saw a large house in the distance and when I arrived I knew it was a psychiatric hospital. There was born the concept of: Kasa de Orates. I never had another goal but to do what I felt, maybe at first I thought about playing trip hop, but with time what was born was dark ambient and experimental. I composed a couple of songs and decided never to repeat a record, I never liked the bands that repeat their style and do not dare to new things. In my first works I took things from the madness, the subconscious and elements of pre-Columbian indigenous peoples, Tibet or Africans, I mixed them with electronics and its variants. I want to travel again to Peru to immerse myself in the Mochica culture, I need to be there, study it and feel its vibrations in order to be a channel for that culture. I will also go to Colombia and México to capture the energy of the folklore of those peoples that I respect so much.
  • We also have the Nada project. What does it consist of?
    I formed nothing with the musician Fabián Rubilar (aka ESSD and Alternative Channel), but that project has been disbanded, because Fabian went to study a master of sound art at the UNAM (México) and practically was not going to have time. What I did was to reuse the songs I composed on discs 01 and 02 to send it to Patrick Masson of the Belgium Sylphides project and with those tracks plus some songs composed by me the album was created: Sylphides & Kasa from Orates Projekt, which was edited in June of this year for free digital download, and that will be published on CD digipack during 2019 by the GHGR label in Belgium. And finally I took the album 03, which was composed almost entirely by me and mastered and mixed by Fabian, and I remade it with Kasa de Orates with a new cover of the Russian artist Mary Gorbunova.
  • What would be the albums that stand out in Kasa de Orates and why?
    “Vuijiken”, composed in 2011, my second album; I still do not understand what was going through my mind to create something like that, and the process to make that sound so dark and corrosive, and then I started to rescue the Selknam and Mapuche culture. Then the one I made with professional production and that took several years was “Astral Journey”, and also mastered by the English producer and musician Martin Bowes (Attrition), who worked with groups such as: NIN, Coil, Godflesh or the Polish contemporary learned composer : Penderecki, etc. It is a quite eclectic album, in addition to the albums “Music to an interior film” that is a tribute to the cinema and it is where I worked with the largest number of musicians in Chile and abroad and the album “Lagñá part. III “that was made with instruments that I brought from Peru, Bolivia and Tibet; it was recorded live with the jazz player Sergio Peralta and in the voices with Serena Toxicat (U.S.A.), who gave me records made in the cathedral of Frankfurt, Germany and others that he recorded in the Pyramid of Khufu in Egypt. Also, add the work I did with Sylphides’ Patrick Masson, which to my liking is the album that has all the elements I’ve done in my music over almost 10 years now, to create one of the best albums in conjunction with Sylphides (Belgium) that he has done to date with the album “Kawsay”, composed in November of this year, is a disc that includes ethno-ritual, ambient, drone and experimental electronics, where there are songs related to animals in extinction, the Aymara and Mapuche culture, including mystical themes such as the Jewish cabal.
  • One of your achievements is your relationship with the English label Two Gods Records by the English producer Martin Bowes. Tell us about that experience.
    Great, Bowes has supported me a lot in my work. I was looking for a stamp in Europe for many years, it costs a lot since I do not have a fixed style and on the other hand there were stamps that told me ok, we hired you, but you must come to live in Europe and tour here and I was not prepared economically to make that leap. I think they were released as seven albums by Two Gods Records. Unfortunately for me, I ended the contract, I was three years, because Martin started to do well with his project Atrittion and had to put aside the seal and that diminished sales and the impact of the bands that were on his label .As anecdotes of labels and producers I can count two, I contacted the German musician and producer of electronics: Atom, he listened to my drone songs and told me that he could edit something on his label, but that he should write something more drone traditional, because my music was very unconventional to his ears compared to the line of his label, and I remember that he advocates the freedom of compositions and is anti multinational labels, draw their conclusions.On the other hand, I contacted Mike Patton’s label about five years ago, I sent him an email and Patton answered me, and he told me this way: “Manuel, your music is great, but nobody buys original and very underground music, only of connoted bands and I can not invest more in unknown groups, since they do not generate me money “. Mike Patton was sincere and very kind in answering me himself, I value his gesture, not so the double standard of Atom.-
  • The album Sylphides & Kasa by Orates Projekt What was the origin and the sound concept of that work?
    With Patrick I had a contact since I left with KDO, I always admire his work, how meticulous it is to mix and give a unique sound to his productions. Last year I got in touch with him and I think he was born from both of collaborating with a record, before he had made a remix and was very satisfied, I think that was vital to break the barrier and give us the jump with the record. Basically the concept was done by Patrick and I collaborated with the tracks and a couple of tracks, it’s a very eclectic album, but if you listen to everything in one order it has a logic. For me it’s like listening to a soundtrack, it’s the way you have to approach it, because there are themes of love like: Dual that is more post rock or Porno B that is more electronic or Ritual that takes ethnic elements and mixes them with electronics. It is a journey that must be done without fear and hopefully alone and late at night.This album will be released this year in CD digipack format through the stamp of Patrick (GHGR), be attentive to obtain your copy.
  • What relationship do you have with the other arts and above all with the cinema? Are there films that are references for your work?
    I made short and medium films, Butoh dance, contemporary, modern and performance, so I was always involved with other disciplines, I also wrote texts by the writer San Carlino, Camilo Ortiz, artists from Spain like Jaime Rodríguez and Cesar Naves or from France have worked Nausicaa Martino in video & performance of disinterested form, as well as in Chile they have done it: Gonzalo de Lara Yañez, Jazmín Ramírez and Álvaro Cabello.The cinema is something that I love, I would like to acquire a good camera and make my films, as with my music almost self-taught. Now I write a second book that will be an autobiography. I have had more support from abroad than from Chile, I had two patrons who supported me for the edition of the book (No pain no hope) that came illustrated and with a CD, and one of those patrons is from México.Last year I worked with a Belgian filmmaker named Tim Van der Schraelen, who made me the video clip of the theme: “Mallkus”, which is something very much in the line of art cinema, as is Tarkovsky or Bela Tarr, not apt for a public without stylistic criteria.

    There are several movies that have marked me, but I will tell you only two: “Beyond the black rainbow”, and “November”, I think I should have made the incidental music for those jewels of films.

  • Depending on the material you have, in addition to the musical productions you have also participated contributing with your music in audiovisual projects and in the comic. Tell us about that
    I started in 2011 composing music for an Argentinian medium-length film, “El interior” by Dolores Pal, she made me a video clip of the song “The enigma of the moon” and as I said I worked for artists from Europe, USA, Argentina and Chile. Now there will be two themes for a Spanish comic, “Iron shoes”, that comic was written by Rafael Lindem who was interested in my work and we started with this comic, next year the idea is to compose the music for a film that is being filmed, My first long film, the movie is horror. Rafael knows that it is something that I use very well in my music.
  • I think that in your discography there is a before and an after What would these works be and what do they mark?
    The album “Astral Journey”, is when things are done professionally and with a background behind that were trial / error discs to achieve a sound that was looking for a few years ago, was also mastered by Bowes who gave him another wave to the disc. Before they were impulses where I needed to say something, the music was not dosed so it is so intense, few dare to enter those worlds where the subconscious naturally emerged, at that stage was crazy (although that has not changed in me ), but the way to deliver my energy, now I see it as something more sacred and you have to be careful with that, although I tell you that maybe I wrote the darkest disc a while ago, which has the name of “The Abyss” , just imagine it. There are other milestones that were fundamental for the ethnic music that I composed and that was something very far from me, starting with the album: “Lagñá Part.III”, which I set myself as an objective, after arriving from Peru, to create an album with Aymara instruments that will sound like Tibetan music, and I think I achieved it, since there is a cultural and musical connection between the Aymaras and the Tibetans. And on the other hand there is the album: “Huívlu Mapu”, I think it has been one of the best works done, inspired by the great work of Chile, “La cantanta de Santamaría” by Quilapayun. And the one that closes the whole cycle is the album that I made with Patrick Masson: Sylphides & Kasa from Orates Projekt.
  • With such a long trajectory, what message would you give to talented young people who want to develop like you?
    That they do not stop fighting for their ideals. It would be great to have a family that supports them, but if this is not the case, you have to study and work with sacrifice. 20% talent and 80% pure work. I think that young people have little tolerance for frustration, but everything goes in the struggle they make and that they become professional. You have to leave Chillán and follow their ideals. Do not get stuck … outside, you learn everything … here there is not a variety of proposals that is why we are in a homogenous and lethargic bubble. It is what I did and from experience I am convinced that there is no
    to set limits Today everything can be done and you do not have to lower your arms.
    A fundamental aspect, for those who want to follow the path of music, is to learn to self-edit, you have to look for the “moneys” through competitive funds, people who support, etc. Finally, you should not forget to deal with digital media, for example, Bandcamp, SoundCloud, Spotify, Facebook, Instagram. Etc … which is very important … and the other, know how to post according to the schedules of each place of the world to where they want to aim, since in each site there are tip itineraries.
  • Veteran producers like Bowes usually have unique opinions about your work and I think there is an old album out there that caught your attention …
    It’s funny, the first album I made attracted much attention around the world, “No pain … no hope”, at that time there was My space and I managed to have in a couple of months more than 25 thousand plays, I even wrote Michael Tour (Swans) to hire me for his label, but with the bad luck of the Chilean who got the message to the “other” Facebook tray and I saw it months later, when I spoke to him he took it as a lack of respect and did not speak to me plus. The good thing that now when he came to Chile I had contact with him and I gave him some CDs that were edited as compiled by KDO and a shirt, and with that, I’m paying for it. Nor can I be distressed because with Martin Bowes, who is now remastering Coil discs and work recently with no less than Penderecki, I can not ask for more, everything else that comes to me I take as a gift from the universe.
  • I am reminded of a mythical seal, not the typical 4AD, but Cold Meat Industry … what is its significance to you or how do I help your own evolution.
    It was a label that in the 90s and early 2000s marked me a lot with bands like: Aghast, Sephiroth, Sophia or Raison D’etre, etc … maybe my first albums had influences from those bands, but already in “Astral Journey” it changes everything, I get more into electronic and tribal. But I must confess that Aghast and Sophia are under my skin, they are part of me being, there will always be that dark side to take those people who wish to delight with those sounds to thresholds and portals that only those who have heard me know what I speak to you.
  • In your music has collaborated outstanding people of Europe and USA, for example the multi artist Serena Toxicat … what can you tell us about her and others …
    I had the pleasure of working with Serena who is part of two musical projects that are Protea and Starscham. With her we make music from my first album; It’s funny that thanks to a forum by Lisa Gerrard (Dead can dance) we got to know each other virtually and we’ve already recorded about six songs and one album, it’s a pride to work with her; as data I tell you that in 2014 Lisa Gerrard listened to the song “Tibet” that we did with Serena and put it among her favorites on twitter (2014), they are the most pleasant things that I have lived as a musician or playing for Genesis P Orridge (Throbbing gristle and Psychic TV) for the Celestial festival in 2014 with Fabián Rubilar and Aero Vhf, in Santiago.Special mention for the topic I did with Femii (Trainspotting) I was very happy to work with someone from Lithuania. I recorded a song with Viktoriya Natoloka from Ukraine, he has an exceptional project called 3music, I recommend it to him as well as Femii music. In addition to working with Anastasia Karelia and Mary Goburnova, both Russians, who illustrated my latest work.Some time ago an Israel project of electronic music IDM, called: Re-arbeiten made me two remixes, of the themes: The last Selknam and Solaris, they were very beautiful works and I value a lot the gesture that they had towards my music.

    This last time I had the pleasure of working with Aldrahn, who has been a vocalist of Norwegian bands like: Zyklon B, Thorns, Dodheimsgard, etc … It was a tremendous honor to have recorded a record together, and I also collaborated with the Belgian project: Ashtoreth , and we reformed a song we had recorded with Sergio Peralta, which was an ethnic free jazz and added the sound of his guitar plus drone and something spectacular, the theme is called “Vendaval”.

  • What can you tell us about playing in the old continent?
    That goes, but I do not want to go far because it is better to have the concrete things. It is almost a fact that I turned there, having a former label in the UK and another netlabel in Belgium, and many friends and fans waiting for me, like Tomy Suil, who played live two years ago with Kasa de Orates; Tomy currently lives near Berlin, Germany and had the good fortune of playing with the guitarist of Einstürzende Neubauten with his project called Automat, so imagine! I can only advance that! and soon I hope to make my art known in that continent and I also hope to play in Latin America and Japan.

Links Kasa de Orates:

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https://godhatesgodrecords2.bandcamp.com/album/sylphides-kasa-de-orates-projekt-ghgr-025118

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